Thursday, February 26, 2009

New Album!Dato' Siti Nurhaliza....



Akhirnya penantian peminat yang menyukai lagu-lagu berentak tradisional terubat jua dengan kemunculan album terbaru Dato' Siti Nurhaliza bertajuk Lantera Timur.

Album yang berkonsepkan etnik kontemporari ini sememangnya buah tangan terbaru dari Siti buat peminatnya yang menyukai Siti mendendangkan lagu berirama sebegini. Sudah tentu, Lantera Timur merupakan album yang amat bermakna buat isteri Datuk Seri Khalid Mohd Jiwa (Datuk K) ini selepas kali terakhir menghasilkan album tradisional Sanggar Mustika.

Berdasarkan album sebelum ini, anak kelahiran Kuala Lipis ini sering menggunakan bahasa yang mendalam dan kali ini Lantera Timur menjadi pilihan berdasarkan maksudnya iaitu lampu atau cahaya Timur (Eastern Lantern).

"Melalui album ini, Siti mahu mengangkat budaya bangsa kita supaya terus berpaksikan kepada cahaya Timur. Siti harap album ini dapat mengubat kerinduan peminat yang mahukan Siti nyanyikan lagu tradisi.

"Yang paling istimewa, ada 9 lagu dalam album ini dihasilkan menerusi bengkel Cipta Ekspres MACP di Port Dickson pada Januari 2008 yang disertai ramai komposer dan penulis lirik tanah air. Kesemua lagu ini dihasilkan dalam tempoh singkat iaitu kira-kira 3 hari saja," kata Siti.

Tambah menarik, 2 buah lagu lagi adalah hasil kreatif Katon Bagaskara serta ikon komposer lagu etnik, Pak Ngah Suhaimi.

Jangan ketinggalan mendengarkan lagu-lagu dalam album ini seperti Di Kayangan Kita (Johari Teh/ Keon), Bintang Malam (Johan Nawawi/ Amran Omar), Cinta Ini (Katon Bagaskara), Ada Masa Mata (M.Nasir/ Ad Samad), Bulan Yang Mesra (Khairil Johari Johar/ Zubir Ali) dan Seloka Budi (Adnan Abu Hassan/ Azam Dungun).

Juga ada lagu Rasa Antara Kita (Khairil Johari Johar/ Zubir Ali), Senyum Minang Manis (Zul Mahat/ Abot), Joget Menanti Kasih (S.Atan/ Habsah Hassan), Di Taman Teman (Fauzi Marzuki/ Hairul Anuar Harun) dan Jelmakanlah Ayumu (Pak Ngah).

"Siti berpuas hati dengan komitmen yang diberikan oleh semua penerbit. Tak kiralah yang terlibat secara langsung atau tidak. Siti amat berharap agar lagu dalam album ini dapat menyemarakkan kegemilangan lagu-lagu tradisional.

"Bagi Siti, kualiti adalah faktor utama dalam semua aspek penerbitan album ini termasuklah penggunaan live strings bagi kebanyakan lagu," jelas Siti.

Menurut Siti lagi, walaupun lagu-lagu dalam album ini berirama tradisi, susunan muzik dibuat mengikut citarasa masa kini. Siti turut berpendapat dengan mengetengahkan konsep sebegini, ia boleh menjadi daya penarik untuk anak-anak muda agar terus mencintai lagu-lagu Melayu.

Album ini diterbitkan Siti Nurhaliza Productions (M) Sdn Bhd dan diedarkan oleh Suria Records (SRC) dalam bentuk cakera padat (CD). Ia sudah mula berada di pasaran pada penghujung Disember 2008. Apa yang menarik, inlay dalam album ini menonjolkan Siti dalam pelbagai busana, headgear (hiasan kepala) dan selendang.

Dengan imaginasi Siti dan pereka gayanya, penyanyi itu kelihatan seperti Cher, Sarah Brightman dan Permaisuri Sahara dalam hikayat silam.

No comments:

Post a Comment